kemanakah harus kami Pergi?  

suatu ketika aku pernah terfikir mana lebih mudah, selamat & menguntungkan pelajar samaada menginap di kolej kediaman ataupun di rumah sewa.andai kos lah yang menjadi pertimbangan utama,terasa tiada beza antara keduanya. Di kolej kediaman Murni,Bunga Raya & murni, kedudukanpaling stategik pastinya milik bunga Raya. Kemudahan yang banyak & tempat makan yang bertimbun.. Argh, penghuni bunga raya pastinya tersenyum je tanpa kesukaran kecuali hari ahad sedikit sukar mendapat makanan kerana kebanyakkan kedai tutup..tapi penghuni di Murni seksanya bukan kepalang.kedainya sikit mengharap kah kah, bus stopnya jauh hendak menapak pn xlarat,tempat makan nya sikit & segala kemudahan itu jauh.Masih relevankah kami di tempatkan di murni jika kedudukannya bangunannya saja sudah jauh terperosok?Bagi mereka yang berada di pangsapuri pula, kemudahannya ada tapi harga barangan bukan kepalang mahal.nak makan di daiman & ikan bakar malim jawab mati keringlah baru setengah sem.. nak tak nak terpaksalah beli makanan bungkus je.. Alhamdulillah ade yang sudi jual..dapat gak rezeki penduduk setempat & mudah gak pelajar..

Ada gak yang tanya selamatkah kami di bawah penjagaan guard kolej kediaman? mereka wujud tapi kadang2 terasa tak wujud..andai ade, mengapa kes kehilangan tetap ade. penghuni kalanya risau keselamatan mereka.hendak di bawa kenderaan di dalam kolej kediaman dilarang.hendak tak nak terpaksa di parking jauh hingga menjangkau kediaman penduduk sekitar..pagi2bangun cermin kereta pecah,radio hilang,tayar lesap..arghh..kalau tak bernasib baik, motorsikalpun boleh dikebas.. laptop & handphone dah tak terkata.sejam lesap terus redho je sebab tahu mmg takkan jumpanya.

Walau apapun, kebaikan tetap ade di kolej kediaman.di sinilah kita mampu mengenali semua penghuni utem.di sini lah tempat kita mencari networking yang baik & menjaga silaturahim..andai lebih banyak kemudahan yang diberi percuma seperti internet dan penyediaan proram yang berkesan oleh jaksis,pastinya lebih ramai pelajar yang menghuni kolej kediaman..jika dilihat,bunga raya berada kehadapan daripada pangsapuri & murni. namun jika cubic tidak di gunakan akan datang,pastinya kelebihan di pangsapuri sedikit berkurang.namun, kedudukan pangsapuri tetap paling hampir dgn kampus induk.Padang yang hampir di pangsapuri pula menjadi pilihan pelajar lelaki untuk bersukan.Namun kehadiran ramai pekerja banglaesh,vietnam & indonesia sedikit merimaskan..

Bagi kami yang menyewa di kawasan berkenaan kadang kala terasa tak selamat gak..bukan berprasangka jahat,cuma sedikit kerisauan sebagai manusia normal.Tiada yang menjaga kami selain ingatan diri sendiri.sewa pula dalam linkungan RM300-350 sebulan.tiada beza pun dengan kos menginap di kolej kediaman ,cuma terdapat sedikit kebebasan.mungkin sedikit kegembiraan untuk penghuni semester hadapan bila and pihak mengatakan utem akan menyewa emerald Park untuk dijadikan kolej kediaman..jika itu berlaku,terlerailah sedikit beban pelajar kerana sebelum ini emerald park digunakan pelajar2 mmu..jika dilihat dri segi kedudukan mmg stategik. Semoga ia sedikit mengurangkan beban pelajar.amin.

AddThis Social Bookmark Button

5 comments

Post a Comment