More factories in Penang shutting down plants  


A number of prominent factories in Penang, northern Malaysia have begun cutting their expenditures by temporarily shutting down their plants and letting their staff go for forced leave.

Unconfirmed sources indicated that Agilent Technologies, Flextronics, Jabil Circuit, AMD, Spansion and ASE Electronic are among those which are ready to shut their plants between November and December.

The fate of Dell’s employees, on the other hand are still in doubt after the company has been reported to be sourcing for potential buyers from the outsourcing market. Not far from Penang, rumour is fast spreading that Silterra, which operates its facilities in Kulim, Kedah may be forced to close its business due to disasterous losses in the last 3 years. See this article Dell may sell factories in Penang.

Recruitment and hiring are running at a snail’s pace, and some of the companies may have to resort to retrenching and shrinking their workforce size in order to survive.

The scenario looks like a repeat of the Asian financial crisis ten years ago, where many manufacturing companies in Penang closed their business in flock. Shutting down plant is one of the popular ways for manufacturing companies to reduce its cost of expenditure, but if this exercise fails to bring back the company on track to profitability, then the employees may be facing their worst nightmares as retrenchment may not be too far away.

****************************************************************************

Daripada berita di atas, apa yang dapat saya simpulkan bahawa Malaysia sekarang mengalami kesan yang ketara akibat kelembapan ekonomi di US.Hal ini demikian kerana US merupakan rakan dagangan terbesar Malaysia dan kini kita amat terasa kesannya jika ramai pelabur-pelabur dari US seprti Dell menutup operasinya di Malaysia.Kebanyakan kilang di Penang sekarang menjalankan operasi sebanyak 2 shift sahaja jika dibandingkan dengan keadaan sebelum krisis dimana kilang menjalankan operasi 24 jam.Ini disebabkan permintaan yang kurang daripada pelanggan terutama di US dan akibatnya operasi pengeluaran produk terpaksa dihadkan.Jika ini berterusan dijangkan ramai operator akan dibuang kerja jika kilang masih mengurangkan operasi pengeluaran syarikat.

Saya sebagai mahasiswa yang akan menamatkan pengajian pada tahun depan amat bimbang dengan situasi ini jika krisis ini masih berterusan pada tahun depan kerana ini akan menutup peluang kepada fresh graduates seperti saya untuk mendapatkan pekerjaan pertama.Tapi saya lega dengan langkah kerajaan PP yang membuat lawatan kerja ke Korea untuk menarik pelabur di sana menanam modal di Penang dan diberitakan juga Samsung akan melabur di PP.Mungkin potensi untuk menarik pelabur perlu dihalakan kepada negara di Asia Timur dan Timur Tengah selepas apa yang berlaku di US. Saya berharap kerajaan Malaysia dan juga kerajaan negeri dapat meneruskan usaha menarik pelaburan ke Malaysia sebagai usha untuk mengurangkan jumlah pengangguran di Malaysia.

Terkini, Ketua Pembangkang telah mengusulkan untuk membincangkan laporan United Nation Conference on Trade and Development World Investment Report 2008 mengenai pengaliran keluar FDI yang mencecah RM 38 billion berbanding kemasukan FDI sebanyak RM 27 billion pada tahun 2007 di Parlimen untuk dibahaskan. Ini adalah bukti bahawa Malaysia sudah mula merasai kesan krisis subprima di US dan usaha yang konkrit dan efektif perlu dilakukan untuk menyelamatkan ekonomi Malaysia supaya ia tidak berulang seperti tahun 1997.

AddThis Social Bookmark Button

10 comments

  • SukRuL_AzaM  
    November 23, 2008 at 9:10 PM

    aku pun risau gak kalau x dapat kerja.. tak mau lah aku jadi graduan menganggur... semoga pluang pekerjaan bertambah bila aku kuarnanti ("_)

  • Anonymous  
    November 23, 2008 at 9:28 PM

    kalau ade rezeki, tak kemane..jangan risau..allah sentiasa bantu umatnya (^_^)Y

  • Anonymous  
    November 23, 2008 at 10:41 PM

    Peluang pekerjaan sekarang agak kurang slps melihat keadaan ekonomi yang berlaku sekarang.Di US semalam,ramai pekerja industri diberhentikan kerja disebabkan pengurangan operasi syarikat.

    aku rasa kerajaan perlu lebih giat menarik pelaburan asing FDI ke Malaysia kerana ini lah cara utk mengurangkan pengangguran dan kadar kemiskinan di Malaysia.

    *** rezeki kkdg perlu juga dicari, ia tidak agak datang bergolek depan mata...huhuhu

    rakan ku dr UTHM yang mendapat biasiswa JPA pn sekarang tdk menunggu panggilan dr kerajaan,terus juga memohon pekerjaan di industri swasta.

  • Mohd Nasri  
    November 24, 2008 at 1:25 AM

    amiklah kursus keusahawanan...
    disamping kita menunggu kerja yg xtau bila nk dtg, bleh kita niaga kcil-kecilan...
    skg ni pn Malaysia mcm trtumpu ke arah keusahawanan je..

  • Anonymous  
    November 24, 2008 at 5:00 AM

    ye ke?macam mane nak join kursus keusahawanan.. KPLI skrang ni ade lagi tak..cakap dah mansuh..betul ke?

  • Mohd Nasri  
    November 24, 2008 at 8:48 AM

    dftr je ngn MARA..
    amik kursus keusahawanan..
    tu je ak tau..ak tau pn sbb dlu time skolah menengah ak join keusahawanan ni under MARA..
    KPLI mnsuh ke? ak tgk ada lg kt laman web KPM, tp tarikh dh ttup..

  • Syammil  
    November 30, 2008 at 10:27 PM

    jadilah penternak..byk binatang yg bleh diternak..

  • S i T i H a J a R  
    December 1, 2008 at 9:28 PM

    geng2 YUBIYU sesapa yg da dpt keje tetolong ler kengkawan.. bagi resume ke apa ke...
    ok aper...
    wat satu entry utk cr keje sape yg lps grad

  • Pantherian  
    December 2, 2008 at 8:02 PM

    InsyaALLAH ,akan diusahakan entri psl kerjaya ini dan ini adalah satu permulaan.

    Kita akan inform peluang2 kerjaya dan juga job fair yang diadakan di Malaysia.

  • Anonymous  
    April 30, 2013 at 7:40 AM

    Woah! I'm really digging the template/theme of this site. It's simple, yet effective.

    A lot of times it's challenging to get that "perfect balance" between user friendliness and appearance. I must say you've done a very
    good job with this. In addition, the blog loads super fast for me on Opera.
    Exceptional Blog!

    Visit my web blog; how to get rid of stretch marks

Post a Comment