Penangan Nescafe  

Siapa rasa dia banyak minum Nescafe, terutamanya Nescafe 3 in 1 yang ada krimer di dalamnya? Adakah anda mengalami sakit-sakit, atau ketidakselesaan di dalam badan? Atau anda tiada rasa apa-apa? Nescafe merupakan antara minuman paling banyak diminum terutamanya oleh pelajar yang ingin study pada lewat malam kerana dipercayai Nescafe akan menghilangkan rasa mengantuk. Nescafe juga seperti rokok, kebanyakkan orang yang meminumnya pasti akan ketagih sehingga ada orang yang seolah-olah terseksa jika tidak minum Nescafe. Namun begitu, di sebalik kesedapan Nescafe yang menjadi antara tarikan utama, Nescafe boleh menyebabkan ginjal rosak untuk jangka masa panjang. Simptom-simptom berikut mungkin akan dialami :

  1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh
  2. Kerap merasakan kesakitan pada dadanya.
  3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun mencungap.
  4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badan akan banyak berpeluh dan tidak selesa.
  5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari.
  6. Tapak tangannya semakin basah.
Sebenarnya ini bukanlah simptom sebenar, ia hanyalah simpton yang dialami oleh seorang pelajar. Mesti ramai yang dah baca bukan? Saya terjumpalah 1 komen dari pembaca di blog ini yang menghuraikan dengan lebih lanjut mengenai Nescafe ini. Antara yang dikomennya ialah kandungan dalam Nescafe yang boleh menyebabkan kesihatan kita boleh menjadi negatif. Bolehlah baca di link di atas. Kesimpulan yang saya boleh buat, sepatutnya janganlah mengamalkan trend "stay-up" di tengah malam semata-mata ingin study. Dah la stay-up boleh menyebabkan biological clock kita berubah, malah benda-benda yang didakwa boleh menghilangkan rasa mengantuk juga boleh membawa padah kepada kesihatan kita seperti Nescafe. Kita amalkan trend "wake-up" jika ingin study. Pada pengalaman saya, "wake-up" untuk study boleh menyebabkan apa yang diulangkajinya cepat masuk ke dalam otak kerana otak kita berada di tahap kesegaran yang optimum. Sekian.

AddThis Social Bookmark Button

4 comments

Post a Comment